Strona główna: Zaprojektuj swój zysk

EN PL
 

Instytut Wzornictwa Przemysłowego

 
 
Strona główna - Zaprojektuj Swój Zysk / WYSTAWY / Wa: Harmonia. Japoński design dziś
 

 

WA: HARMONIA. Japoński design dziś

15 stycznia – 28 marca 2010
Instytut Wzornictwa Przemysłowego, ul. Świętojerska 5/7, Warszawa

Sala im. prof. Wandy Telakowskiej

10.00 - 19.00 codziennie oprócz poniedziałków
WSTĘP WOLNY
Przygotowanie wystawy:
Japan Foundation

Kuratorzy wystawy:
Hiroshi Kashiwagi, Masafumi Fukagawa, Shu Hagiwara, Noriko Kawakami

Komisarz wystawy:
Ewa Cieślik, IWP

Scenografia wystawy:
Hiroshi Yoneya, Ken Kimizuka,Yumi Masuko

Aranżacja wystawy i opracowanie graficzne:
Sophie Kumpera


Wystawę obejrzało:
8 891 osób

Wystawa realizuje
wskaźnik 13
Liczba wystaw doświadczeń światowego wzornictwa

Wa: Harmonia. Japoński design dziś 

Wystawa „WA: HARMONIA. Japoński design dziś”, po prezentacji w Paryżu, Budapeszcie i Essen, trafi do Warszawy.
Wystawa zaprezentuje 161 przedmiotów codziennego użytku zaprojektowanych przez wybitnych japońskich designerów, m.in. Naoto Fukasawę. Zamysłem twórców wystawy jest przybliżenie, na przykładach obiektów japońskiego designu, idei „WA”, która oznacza stan harmonii we wszystkich dziedzinach życia.

„WA, wartość znakomicie godna szacunku, opiera się na zasadzie, iż trzeba unikać wszelkiej niezgody” – tak brzmi pierwsze zdanie w ogłoszonej w 604 roku pierwszej konstytucji japońskiego cesarstwa. Od tego czasu dla Japończyków „WA” przez wieki było synonimem idealnej zgody, która musi królować między wszystkimi istnieniami, w tym ożywionymi i nieożywionymi. Z czasem termin ten zaczął również oznaczać „rzeczy japońskie”. Pojęcie „wa” zaczęto wręcz używać jako przeciwieństwo do pojęcia „yô” („Zachód”). Tę bipolaryzację można odnaleźć np. w pojęciach washoku/yôshoku (kuchnia japońska/kuchnia zachodnia) lub w wafuku/yôfuku (tradycyjny strój japoński/tradycyjny garnitur europejski).

Przykładem takiego pojmowania japońskiego wzornictwa mogą być zestawienia wydające się na pierwszy rzut oka całkowicie antagonistyczne, np.: naturalny/sztuczny, rękodzieło/przemysł, tradycja/technologia współczesna, wiejski/miejski, małe przedsiębiorstwo/wielkie przedsiębiorstwo.

Obiekty wyeksponowane zostały według podziału na 12 kategorii (odpowiadających różnym typom użytkowania, m.in. sztuka stołu, akcesoria łazienkowe, zabawki, ubrania i dodatki) oraz sześć słów - kluczy, ilustrujących koncepcje, uczucia i gusta obecne we wzornictwie japońskim: Kawaii (uroczy), Kurafuto – (niepowtarzalny), Kime (finezyjny), Tezawari (zmysłowy w dotyku), Minimaru (minimalistyczny) i Kokorokubari (przemyślany).
 
Wystawę przygotowała Japan Foundation. Celem tej założonej w 1972 roku instytucji jest promocja dialogu pomiędzy Japonią a innymi krajami za pośrednictwem kultury.
Po prezentacji m.in. szwedzkiego designu, jest to już kolejna wystawa dobrych praktyk światowego wzornictwa, organizowana przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w ramach projektu "Zaprojektuj Swój Zysk. Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez zastosowanie wzornictwa".

 Galeria zdjęć dostępna po zalogowaniu

Logowanie do profilu

 

 

Nie posiadasz jeszcze konta? Załóż bezpłatne konto w portalu ZSZ.

Nie pamiętasz hasła? Zamów nowe hasło.
UWAGA - warunkiem jest obecność adresu e-mail przypisanego do konta, dla którego zamawiane jest nowe hasło.




 
 
 
Patroni medialni
Patroni medialni
Innowacyjna Gospodarka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.