Strona główna: Zaprojektuj swój zysk

EN PL
 

Instytut Wzornictwa Przemysłowego

 
 
Strona główna - Zaprojektuj Swój Zysk / Wiedza / Wywiady z projektantami / Rozmowa ze Zbigniewem Dubielem, projektantem w firmie Solaris Bus & Coach

Zbigniew Dubiel,
projektant w firmie Solaris Bus & Coach

Solaris Bus & Coach to polska firma rodzinna. Jej założycielem jest Krzysztof Olszewski przez 15 lat związany z zawodowo z fabryką Neoplan w Niemczech. W roku 1996, wraz z żoną Solange, otworzył własną fabrykę autobusów w podpoznańskim Bolechowie. Od początku produkcji opuściło ją już ponad 7000 autobusów. Obecnie około 60 proc. wyprodukowanych autobusów jest eksportowanych, a Solarisy jeżdżą w 22 krajach Europy oraz w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Jolanta Niezgoda 

Rozmowa ze Zbigniewem Dubielem, projektantem w firmie Solaris Bus & Coach 

Czy wszystkie modele autobusów Solaris są Pana autorstwa?
Firma od lat współpracuje z niemieckim biurem projektowym – Studio FT z Berlina. To oni stworzyli design wielu produkowanych obecnie modeli. Moim największym jak dotychczas projektem jest autobus międzymiastowy InterUrbino.

Kto zaprojektował nagrodzone za dobre wzornictwo autobusy hybrydowe?
Można powiedzieć, że to wspólny projekt: powstał na bazie autobusu Urbino, czyli pomysłu autorstwa designerów z Berlina, ja natomiast zaprojektowałem bryłę zabudowy dachowej spełniającą wymogi gabarytowe napędu hybrydowego. A to wiązało się z koniecznością zaprojektowania przestrzeni dachowej tak, by pomieściła miedzy innymi duże baterie oraz kilka innych urządzeń, będących źródłem napędu. Bardzo ważne było to, by powiększony dach pasował do reszty bryły, by wygląd całego autobusu pozostał ładny i harmonijny.

Czy w Polsce jest wielu projektantów pojazdów? Z kim się Pan musi ścigać?
Szczerze mówiąc Solaris jest jednym z niewielu polskich producentów pojazdów drogowych. Samochody, choć są wytwarzane w Polsce jak p. fiaty, czy ople, nie są tu projektowane, ich biura stylizacyjne znajdują się m.in. w centralach tych firm. Można więc powiedzieć, że rynek pracy stylistów pojazdów w Polsce jest dość wąski.   Oczywiście są jeszcze firmy produkujące pojazdy szynowe, czy chociażby jednoślady. Tam również styliści maja duże pole do popisu. Trudno mi jest jednak w tej chwili powiedzieć w ilu z tych firm wykorzystuje się potencjał i talent jakim niewątpliwie obdarzonych jest wielu z polskich projektantów.

Gdyby nagle musiał Pan zatrudnić kilku projektantów, czy miałby Pan kłopot ze znalezieniem kandydatów, np. świeżo po studiach?
Myślę że w Polsce jest wiele zdolnych osób, i nie powinno być problemu z odnalezieniem chętnych do projektowania pojazdów. Ja studiowałem wzornictwo przemysłowe ze specjalnością  automotive design w Stanach Zjednoczonych. Z tego co się orientuje w Polsce także są podobne możliwości na wydziałach artystycznych kilku uczelni. Myślę, że do wykonywania tego zawodu oprócz odpowiedniego wykształcenia potrzebna jest pasja, która jest niejako motorem napędowym do rozwoju. Niezbędna również jest umiejętność współpracy z m.in. konstruktorami w trakcie procesu tworzenia, ulepszania czy uaktualniania produktów, ale tego można oczywiście się nauczyć na bieżąco pracując już w danej firmie. 

Czy projektując zawsze Pan myśli o możliwościach produkcyjnych?
Jako stylista, oczywiście, wolałbym nie mieć żadnych ograniczeń w projektowaniu – ale przecież  nie może to być sztuka dla sztuki. Chodzi też o to, aby projekt mógł się urzeczywistnić, czyli zostać wyprodukowany, poprawić image a docelowo przynieść firmie zysk. Dlatego trzeba pamiętać o normach i ograniczeniach. Jednak na początku każdego projektu dobrze jest zupełnie się od nich oderwać i stworzyć coś całkowicie szalonego, innowacyjnego, szukać inspiracji w tym co nas otacza. To pozwala na znalezienie interesujących pomysłów, które to później należy próbować wykorzystać – jeśli nie w całości, to chociaż ich niektóre elementy.


Podpatruje Pan światowych projektantów?
Śledzenie trendów w świecie designu to obowiązek projektanta. I mam na myśli nie tylko autobusy, ale cały przemysł motoryzacyjny, nowe technologie, materiały.   Każdy nawet z pozoru najmniej istotny przedmiot może zachwycić czystością formy i zainspirować.
Przemysł samochodowy jest tak silnie zaawansowany, ze nie sposób być obojętnym na trendy wyznaczane na następnych kilka lat. Generalnie świat designu składa się z wielu dziedzin , które to przenikają się, uzupełniają się nawzajem.


Ile osób pracuje nad wdrożeniem nowego modelu autobusu do produkcji i jak długo to trwa?
Jest to uzależnione od skomplikowania projektu i konieczności zaangażowania w danej chwili odpowiednich zasobów na rzecz konkretnego projektu. Do dyspozycji w samym tylko Biurze Rozwoju mamy ok. 70 osób, są to: doświadczeni inżynierowie mechanicy, elektrycy i elektronicy oraz Dział Budowy Prototypów wspomagający prace konstruktorskie w zakresie prototypowych rozwiązań. W razie konieczności angażowane są również zasoby innego działu konstrukcyjnego odpowiadającego za bieżące adaptacje istniejących konstrukcji do wymagań klientów -DAR oraz niektórych przypadkach korzystamy z firm zewnętrznych również wspomagających nas w określonych przypadkach.

 
Autobusy Solaris łatwo odróżnić od innych, mają spójną linię stylistyczną. Czy to zamierzony efekt?
Tak, Solaris dzięki dobrze poprowadzonymi liniami nadwozia posiada dość silny wizerunek – nie sposób nasz autobus pomylić z jakimkolwiek innym na drodze.
Charakterystyczny, niesymetryczny łuk, którzy tworzy się na styku przedniej szyby i maski, to silny element stylistyczny, nasz wyróżnik. Jest nie tylko ozdobnikiem – spełnia określoną funkcję dzięki temu rozwiązaniu kierowca ma lepszą widoczność - np. na czekających na przystanku pasażerów. Pasażerowie doceniają, owszem, stylistykę bryły autobusu, ale dla nich najważniejsza jest wygoda i bezpieczeństwo, czyli ergonomiczne, dobrze zaprojektowane wnętrze.
Rozmawiała Jolanta Niezgoda

Ocena:     
Komentarze: 0
Zaloguj się aby dodać opinię

Logowanie do profilu

 

 

Nie posiadasz jeszcze konta? Załóż bezpłatne konto w portalu ZSZ.

Nie pamiętasz hasła? Zamów nowe hasło.
UWAGA - warunkiem jest obecność adresu e-mail przypisanego do konta, dla którego zamawiane jest nowe hasło.

Zakładanie konta

Podany login, poza rolą w procesie logowania na swoje konto, będzie służył do sygnowania wszystkich akcji użytkownika dokonanych w obrębie portalu.
Login nie może zawierać następujących znaków:
\ / : * ? "< > |
ani zaczynać się od kropki.
*
 
*
 
Jako hasło proszę wpisać ciąg przynajmniej 7 znaków, zawierający co najmniej jedną cyfrę lub znak specjalny (na przykład #, $, %).
*
*
*
 

 
 
 
 
 
Patroni medialni
Patroni medialni
Innowacyjna Gospodarka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.