Strona główna: Zaprojektuj swój zysk

EN PL
 

Instytut Wzornictwa Przemysłowego

 
 
Strona główna - Zaprojektuj Swój Zysk / Wiedza / Tendencje / Targi Heimtextil - Frankfurt nad Menem 12-15 stycznia 2011

Heimtextil
Messe Frankfurt
12 – 15 stycznia 2011 r.

Kaja Kobylańska 

Targi Heimtextil - Frankfurt nad Menem 12-15 stycznia 2011 

fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Tegoroczne targi tekstylne Heimtextil (Frankfurt nad Menem, 12 – 15 stycznia 2011 r.) wprowadziły odwiedzających w nostalgiczny nastrój. Cukierkowe kolory przywołujące smak dzieciństwa, barwy ziemi, materiały i formy czerpiące z natury, rodzime wzory i lokalne techniki wykonania, przyjazny dla środowiska proces produkcji – znalazło się w najnowszej ofercie wystawców.


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Targi Heimtextil to największy przegląd nowości koncepcyjnych, materiałowych i technologicznych w branży tekstylnej. Od początku działalności targi, przy współpracy z niezależnymi projektantami, wyznaczają nowe trendy rynkowe. W tym roku do opracowania trendów wzorniczych na 2011 – 2012 zaangażowano sześć studiów projektowych: Baolab (Włochy), bora.herke stilbüro (Niemcy), Carlin International (Francja), Dan Project – (Japonia), Stijlinstituut Amsterdam (Holandia), LS:N Global (Wielka Brytania). Międzynarodowy zespół wyznaczył trendy w czterech grupach tematycznych: „Sobriety” (trzeźwość w znaczeniu umiarkowania), „Mix Mash” (stylowy miszmasz), „Utility” (funkcjonalność ponad wszystko)  i „Wilderness” (zew natury) pod wspólnym hasłem „Reconnect” – połączenia różnych (nawet najbardziej skrajnych) stylów wspólnym ogniwem w postaci NATURY. Za całość koncepcji odpowiedzialna była brytyjska agencja trendsetterska LS:N Global z siedzibą w Londynie.


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH

fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Prognozom towarzyszyły wizualizacje (Trend Show) przedstawione w formie czterech tematycznych instalacji tekstylnych. Każda z nich odzwierciedlała ideę jednego trendu, przenosiła nas w inny świat, oddziaływała na różne zmysły – prezentowane materiały można było nie tylko oglądać i dotykać, ale także poczuć ich naturalny zapach. Oprócz instalacji, można było także zobaczyć cztery propozycje aranżacji wnętrz utrzymanych w duchu „Mix mash”, przygotowane przez grupę Deco Team.
Inspiracja naturą była widoczna nie tylko w prezentacji trendów Heimtextil Trend Show 2011 – 2012, ale także w ofercie stoisk. Wszechobecny „powrót do korzeni” objawiał się w prostych surowych formach akcesoriów do wnętrz naśladujących wytwory rękodzielnicze, w naturalnych materiałach (wełna, skóra, jedwab, kaszmir, len itp.), w stonowanej palecie barw (biele, kremy, beże, brązy, pastelowe róże i błękity), wzorach i technikach warsztatowych zaczerpniętych z kultury lokalnej. Do łask wracają klasyczne desenie (kratka, jodełka, romby, entrelac, fair isle itp.), naturalne tkaniny łączy się z tworzywami syntetycznymi, a dawne tradycyjne techniki wykonania naśladowane są przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Targi propagowały także trend zrównoważonego rozwoju, obecny na rynku od kilku lat, nadal aktualny i rosnący w siłę. Problem odpowiedzialnego projektowania został przywołany przez wystawę „Green Exhibition – Welcome to Utopia” („Zielona wystawa. Witaj w utopii”) zaprojektowaną przez Anne Marie Commandeur i Arie Vervelde z Stiljinstituut Amsterdam. Utopia XXI wieku to królestwo harmonii, gdzie utrzymana jest ekologiczna równowaga, a człowiek żyje w symbiozie z naturą. Artystki oddały tę ideę prezentując tekstylia użytkowe (przeznaczone do gospodarstwa domowego) wyprodukowane z ekologicznych materiałów w sposób odpowiedzialny i przyjazny dla środowiska.


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH


fot. Pietro Sutera, Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Ponadto idea zrównoważonego rozwoju od 2007 roku stanowi nieodłączny element polityki targów.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Targi Frankfurckie w roku 2010, rynek ekologicznych tekstyliów użytkowych rozwija się w piorunującym tempie na całym świecie. W tym roku targi wydały „Green Directory”, przewodnik po wybranych wystawcach, którzy przestrzegają zasad fair trade’u, a w procesie produkcji  wykorzystują surowce i technologie przyjazne dla środowiska.

Przykładem takiej firmy może być Bark Cloth, pionier w produkcji ekologicznych tekstyliów z kory afrykańskiego figowca. Temat projektowania zrównoważonego był poruszany także w cyklu wykładów „Let’s talk about it!” („Porozmawiajmy!”) poświęconych aktualnym trendom i zjawiskom na rynku tekstylnym. Co ciekawe, w tym roku idea zrównoważonego rozwoju została przywołana także w kontekście branży hotelarskiej. Na forum „Let’s have a look – Interior competence by AIT” odbyły się wykłady pod hasłem „Green Hospitality” (Zielona gościnność) zorganizowane przy współpracy z Hotelverband Deutschland (członek International Hotel Association) skierowane do hotelarzy i biznesmenów.
Targom Heimtextil 2011/12 towarzyszył trendbook „Reconnect. Trends 2011 – 2012”, który można zamówić on-line na stronie Heimtextil.

Kaja Kobylańska, IWP 

Ocena:     
Komentarze: 0
Zaloguj się aby dodać opinię

Logowanie do profilu

 

 

Nie posiadasz jeszcze konta? Załóż bezpłatne konto w portalu ZSZ.

Nie pamiętasz hasła? Zamów nowe hasło.
UWAGA - warunkiem jest obecność adresu e-mail przypisanego do konta, dla którego zamawiane jest nowe hasło.

Zakładanie konta

Podany login, poza rolą w procesie logowania na swoje konto, będzie służył do sygnowania wszystkich akcji użytkownika dokonanych w obrębie portalu.
Login nie może zawierać następujących znaków:
\ / : * ? "< > |
ani zaczynać się od kropki.
*
 
*
 
Jako hasło proszę wpisać ciąg przynajmniej 7 znaków, zawierający co najmniej jedną cyfrę lub znak specjalny (na przykład #, $, %).
*
*
*
 

 
 
 
 
 
Patroni medialni
Patroni medialni
Innowacyjna Gospodarka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.