Strona główna: Zaprojektuj swój zysk

EN PL
 

Instytut Wzornictwa Przemysłowego

 
 
Strona główna - Zaprojektuj Swój Zysk / Wiedza / Historia polskiego wzornictwa / Lata 20. XX wieku

Doktor Krystyna Łuczak-Surówka

Historyk sztuki i designu,
wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Krystyna Łuczak-Surówka 

Lata 20. XX wieku 

Sztuka dekoracyjna i awangarda

Oblicze tej dekady kształtowały dwie orientacje: z jednej strony kontynuacja przedwojennych tradycji, z drugiej wpływy międzynarodowej awangardy.

Znaczącym wydarzeniem był sukces polskiego debiutu na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w roku 1925 3. Polski Pawilon, autorstwa Józefa Czajkowskiego, dekorowały malarskie panneaux Zofii Stryjeńskiej, witraże Józefa Mehoffera i meble Wojciecha Jastrzębowskiego. Polska prezentacja była ucieleśnieniem idei integracji sztuk. Stylistycznie prezentowała dekoracyjny styl o charakterze narodowym, łączący inspiracje sztuką ludową z językiem geometrii, formizmem, nazwany później polską odmianą Art Deco.  

W roku 1925 zakończyły działalność Warsztaty Krakowskie. Ich kontynuatorem stała się powołana w roku 1926 Spółdzielnia „ŁAD”. Jej członkowie-założyciele nie stworzyli jednolitego programu plastycznego. Łączyły ich szacunek do materiału i dążenie do umiejętnego wykorzystania jego walorów estetycznych i funkcjonalnych, możliwe dzięki wiedzy warsztatowej. „ŁAD” spotkał się z zarzutami elitarności wyrobów oraz stosowania tradycyjnych technologii i tradycyjnej stylistyki, która w ocenie niektórych krytyków była patrzeniem w przeszłość, a nie przyszłość. Ta sama argumentacja towarzyszyła krytyce działalności Spółdzielni formułowanej przez środowisko polskiej awangardy.

W latach 20. działały w Polsce awangardowe ugrupowania: BLOK (1924-1926) oraz założony w roku 1926 PRAESENS. Grupa BLOK propagowała na łamach pisma o tej samej nazwie abstrakcję, konstruktywizm, zaszczepiała w Polsce ideały modernizmu. Funkcjonalizm, seryjność produkcji i podkreślanie społecznej roli pracy projektanta były w centrum dążeń PRAESENSU, który kontynuował teoretyczne poglądy BLOKU, ale jednocześnie umiał nadać im bardziej praktyczny wymiar. Twórcy, tacy jak Władysław Strzemiński, Barbara i Stanisław Brukalscy, Bogdan Lachert, Józef Szanajca, poprzez swoje projekty i wystąpienia postulowali wprowadzenie do masowej produkcji nowoczesnych przedmiotów codziennego użytku.

Wcześniej:
Druga dekada wieku XX

Później:
Lata 30. XX wieku


Przypisy

3) Wystawa zakończyła się jak dotąd największym sukcesem Polski na wystawie światowej: 35 Grand Prix, 31 dyplomów honorowych oraz medale 70 złotych, 56 srebrnych i 13 brązowych. Wg A. M. Drexlerowa, A. K. Olszewski, Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851-2000, Warszawa 2005. s. 206.

  • PROJEKT WNĘTRZA
    Projekt Bogdan Lachert, Józef Szanajca, data 1928, miejsce Saska Kępa w Warszawie Foto. archiwum IWP
  • SAMOCHÓD OSOBOWY CWS T-1
    Projekt Stanisław Panczakiewicz (nadwozie), Tadeusz Tański (konstrukcja), data 1928. Producent: Centralne Warsztaty Samochodowe w Warszawie Foto. archiwum IWP
  • ŁÓŻKO SKŁADANE
    Projekt Helena i Szymon Syrkusowie, data 1930, miejsce wystawa „Mieszkanie Najmniejsze” w Warszawie Foto. archiwum IWP
  • ŁÓŻKO SKŁADANE
    Projekt Helena i Szymon Syrkusowie, data 1930, miejsce wystawa „Mieszkanie Najmniejsze” w Warszawie Foto. archiwum IWP
Ocena:     
Komentarze: 0
Zaloguj się aby dodać opinię

Logowanie do profilu

 

 

Nie posiadasz jeszcze konta? Załóż bezpłatne konto w portalu ZSZ.

Nie pamiętasz hasła? Zamów nowe hasło.
UWAGA - warunkiem jest obecność adresu e-mail przypisanego do konta, dla którego zamawiane jest nowe hasło.

Zakładanie konta

Podany login, poza rolą w procesie logowania na swoje konto, będzie służył do sygnowania wszystkich akcji użytkownika dokonanych w obrębie portalu.
Login nie może zawierać następujących znaków:
\ / : * ? "< > |
ani zaczynać się od kropki.
*
 
*
 
Jako hasło proszę wpisać ciąg przynajmniej 7 znaków, zawierający co najmniej jedną cyfrę lub znak specjalny (na przykład #, $, %).
*
*
*
 

 
 
 
 
 
Patroni medialni
Patroni medialni
Innowacyjna Gospodarka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.