Strona główna: Zaprojektuj swój zysk

EN PL
 

Instytut Wzornictwa Przemysłowego

 
 
Strona główna - Zaprojektuj Swój Zysk / Dla mediów / Aktualności / Wystawa re.produkt 3 otwarta!
 

 

 

Organizator:

Instytut Wzornictwa Przemysłowego Sp. z o.o.

Ul. Świętojerska 5/7, 00-236 Warszawa

www.iwp.com.pl

Współorganizator:

Fundacja SPOT.

www.spot.poznan.pl

Miejsce i czas trwania:

Sala im. Wandy Telakowskiej, IWP, Warszawa 2.06 – 4.09.2011

Wystawa czynna od wtorku do niedzieli, w godz. 10.00 – 19.00

 

WSTĘP WOLNY

Kurator: Knockoutdesign, www.knockoutdesign.eu

Współkurator: IWP

Komisarz: Ewa Cieślik, IWP

Scenografia i opracowanie graficzne: Knockoutdesign

 

2011-06-01 

Wystawa re.produkt 3 otwarta! 

krajowa , aktualności ZSZ 
 

Od 2 czerwca do 4 września 2011 roku w Sali im. Wandy Telakowskiej Instytut Wzornictwa Przemysłowego prezentuje wystawę rozwiązań projektowych zmierzających do tworzenia zrównoważonych, przyjaznych środowisku produktów. Zamiast udawać, że prezentowane na wystawie idee i projekty są ostatecznymi rozwiązaniami “zielonego problemu”, chcemy sprowokować publiczną dyskusję na temat zrównoważonego rozwoju w świecie design. Jest to kolejna wystawa zorganizowana w ramach projektu ZSZ.

Cykl życiowy każdego przedmiotu jest złożony i powiązany z wieloma towarzyszącymi mu procesami. Trudno więc jednoznacznie stwierdzić, które przedmioty są prawdziwie przyjazne środowisku. Te prezentowane na wystawie, oceniamy jako ciekawe próby zbliżenia się do realizacji produktu w pełni zrównoważonego. Jako kuratorki, przy wyborze produktów brałyśmy pod uwagę raczej kilka kluczowych zjawisk obecnych we współczesnym designie, niż wyniki badań naukowych poświęconych tematyce zrównoważonego rozwoju.

Wystawa re.produkt 3 została oparta na KONCEPCJI 3R, określającej trzy podstawowe zasady prowadzące do opracowania zrównoważonego produktu // re-duce, re-use, re-cycle //.

 

3R odnosi się do całości modelu ekonomicznego uwzględniając zarówno etap produkcyjny, jak i etap użytkowania. Realizacja celów określonych przez KONCEPCJĘ 3R powinna więc przebiegać w różnych wymiarach: rządowym, edukacyjnym, technologicznym i finansowym. Szczególnie istotny jest wymiar edukacyjny, gdyż prowadzi on do budowania świadomości konsumenckiej i uwrażliwienia ludzi na potrzebę zrównoważonego wykorzystywania surowców.

Produkty zostały pogrupowane w cztery uzupełniające się kategorie //

re.duce // produkty, przy których powstaniu istotne było zminimalizowanie zużycia surowców i energii oraz zmniejszenie ilości powstających odpadów. W tej grupie znajdują się produkty łączące w sobie najnowsze osiągnięcia technologiczne, jak również te opierające się na prostym zabiegu projektowym radykalnie zmniejszającym ilość powstających odpadów.

re.use // grupa produktów powstałych w wyniku powtórnego użycia przedmiotów, które straciły swoją funkcję. Strategia re.use jest bardzo powszechna wśród współczesnych projektantów. Można powiedzieć, że jest ona najprostszym narzędziem projektanta starającego się działać zgodnie z założeniami 3R.

re.cycle // obejmuje produkty wytworzone przy użyciu surowców wtórnych. W wielu przypadkach są to materiały innowacyjne, takie jak biopolimery (zastępujące tradycyjny plastik), powstałe dzięki współpracy między naukowcami i projektantami. Znajdują się tu także przedmioty włączające się w naturalny obieg materii, czyli całkowicie biodegradowalne.

strategie // kategoria, w ramach której prezentujemy firmy charakteryzujące się nowatorskim, zbliżającym się do realizacji idei zrównoważonego rozwoju podejściem do produkcji oraz ciekawą polityką wewnętrzną.

Wystawa re.produkt 3 jest rozszerzeniem poprzednich edycji wystawy re.produkt – pierwszej, zorganizowanej jesienią 2009 r. przez Fundację SPOT. w Poznaniu oraz drugiej zorganizowanej przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w ramach Gdynia Design Days w 2010 r.

Prezentowane produkty i strategie zostały wybrane według tego samego klucza, którym posługiwałyśmy się przy pierwszej odsłonie wystawy. Część z nich prezentowana była w Poznaniu i w Gdyni, pozostałe pokazywane są po raz pierwszy. Łącznie w ramach wystawy prezentujemy ponad 60 przedmiotów zaprojektowanych przez twórców z Europy, Azji i Ameryki Północnej oraz strategie 6 wybranych firm.

Prezes IWP o zrównoważonym rozwoju:

Racjonalne dzieci kwiaty

Zrównoważony rozwój. To fraza klucz nieschodząca z ust polityków i szefów koncernów. Elektryzująca media. Działająca na zbiorową wyobraźnię. Zrównoważony, równomierny, zbalansowany rozwój gospodarki jest nie tyle potrzebą chwili, ile dalszym być albo nie być naszej planety, naszą szansą na przetrwanie.

Dzieci kwiaty w latach 60. mogły obudzić sumienie świata. Ale dopiero dzisiejsi twardzi, racjonalni przedstawiciele zielonej gospodarki mogli wymusić ograniczenia w emisji CO2 na poziomie całych krajów. Pod ich wpływem globalne koncerny rozpoczęły inwestowanie w badania, które mają zmienić zasady korzystania z energii czy sposoby utylizacji zużytych produktów. Nikt nie zdejmie jednak odpowiedzialności z barków konsumentów, którzy swoimi codziennymi decyzjami wpływają na to, co będzie produkowane na ich zlecenie. Odpowiedzialność społeczna jest siostrą zrównoważonego rozwoju, i dotyczy zarówno producentów, dystrybutorów, jak i użytkowników.

Metody komunikacji, modele biznesowe, materiały, technologie – świat się zmieni, i to jeszcze za naszego życia. Nie zmieni się tylko jedno – natura człowieka, którego instynkt samozachowawczy włącza się, gdy budzi się strach. Może nareszcie nowoczesne, dobrze zarządzane firmy, współpracujące z mądrymi projektantami, zaproponują nową, zrównoważoną ofertę życia, którą po prostu zaakceptuje bardziej świadomy nowy klient? Miejmy nadzieję.

Beata Bochińska,

prezes IWP, ekspert zarządzania wzornictwa

 

 
 
 
Patroni medialni
Patroni medialni
Innowacyjna Gospodarka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.